keskiviikko 26. marraskuuta 2014

ÄRSYTTÄÄ!

Eiks kasvakki kivasti vinoon viisaudenhammas :D!

Viime perjantaina jouduin ikävään tilanteeseen. Mua oli jo koko alkuviikon vaivannut hirveä hammassärky, joka säteili koko vasemmalle puolelle kasvoja. Aluksi aattelin, että odotan joululomaan saakka päästäkseni Suomeen hammaslääkäriin, mutta keskiviikko aamuna kipu oli jo niin sietämätöntä (ja puoli naamaa turvoksissa), että tämän hammaslääkäripelkoisen oli pakko lannistua ja varata aika hammaslääkärille. 

Englannissa hammaslääkärisysteemi on hieman erilainen kuin Suomessa ja melkein kaikki hammaslääkärit ovat ns. yksityisiä. Onneksi host isäni sai hommattua mulle ajan omalle hammaslääkärille jo heti perjantai aamuksi. Tässä vaiheessa veikkasin, että kovaa vauhtia ulos puskevat viisauden hampaat aiheuttaisivat kivun ja maalailin jo kauhukuvia mieleeni hampaiden repimisestä. Kävin hammaslääkärin toimistossa täyttämässä tietolomakkeen sairauksista, allergioista ja muista oleellisista tiedoista ja sain hyvän vinkin hakea puuduttavaa hammassärkygeeliä apteekista, jotta selviytyisin perjantaihin saakka.

Geelin ja särkylääkkeen avustuksella sain kivut aisoihin, mutta silti jännitin kuollakseni hammaslääkärille menoa. Perjantaina tallustin kohti hammaslääkäriä enkä joutunut odottelemaan melkein ollenkaan. Mulla oli lääkärinä noin 45v todella ihana nainen, joka höpötteli mulle kokoajan kaikkia kivoja juttuja. Mitään reikää tai muuta ongelmaa ei näkynyt päälle päin, mutta kovien kipujen ja turvotuksen takia päätettiin ottaa röntgenkuvat ja näin heti lääkärin ilmeestä, että siellä tosiaan on jotain vialla eli kesällä mulla lohkes hammas ja kävin sen paikkauttamassa terveyskeskuksessa. 

No sattumalta mulla oli hammaslääkäri harjoittelija tekemässä paikkauksen, ilmeisesti se ei ollut putsannut sitä lohkeamaa kunnolla, koska paikan alle oli jäänyt bakteereja. Siitä johtuen mulle on nyt paikan alle kasvanut iso reikä joka ylettää hampaan juuriin saakka! Ainoa ratkaisu on tehdä juurihoito ja toivoa parasta, mutta Englannissa NHS ei rahoita hammaspaikkoja kuin metallisena ja jos haluaa valkosen paikan sen joutuu potilas itse maksamaan. Tultiin pienen tuumaustauon aikana siihen tulokseen että, hammaslääkäri määrää mulle vahvat antibiootit jotka toivottavasti hillitsevät tulehdusta ja varsinainen juurihoito tehdään vasta Suomessa. Nyt koitan siis selvitä särkylääkkeen ja antibiottien voimalla selvitä Suomeen saakka.....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti